سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از آن هنگام که حق را به من نمودند در آن دو دل نگردیدم . [نهج البلاغه]

استقبال سرد صرافان از دستورالعمل بانک مرکزی

ارسال‌کننده : محمد مازندرانی در : 94/1/24 12:18 عصر

صرافی ها موظف به ارائه ضمانت نامه بانکی بدون قید و شرط حسن انجام تعهد به نفع بانک مرکزی به میزان 50 درصد آخرین سرمایه ثبتی شدند.

از سویی دیگر‌ حداقل سرمایه اولیه تاسیس صرافی‌های متعلق به موسسات اعتباری و نیز صرافی‌های تهران، کرج،‌ اصفهان  و شیراز مبلغ چهار میلیارد تومان تعیین شد.

اعلام اخیر بانک مرکزی مبنی بر انطباق حدود 60 صرافی از نزدیک به 500 صرافی موجود با دستورالعمل این بانک بیانگر استقبال نه چندان گرم صرافان از این دستورالعمل بود، بررسی های میدانی نیز

تاییدی بر این موضوع داشته است.

 تقسیم بندی صرافی‌ها به دو نوع اول و دوم حذف شده و در عوض صرافی ها بر حسب توان و ظرفیت خود، نسبت به خرید و فروش نقدی ارز می کنند.

در سال 92 بانک مرکزی تصمیم گرفت تا با توجه به نقش صرافی‌ها در نوسان نرخ ارز با ایجاد تقاضای کاذب و سفته بازی ، دستورالعمل نظارت بر صرافی‌ها مربوط به سال 1389 را مورد اصلاح قرار دهد.

در حال حاضر مدتی است که دیگر خبری از هیاهوی دستورالعمل نحوه فعالیت صرافی ها نیست  با این وجود گذری بر میدان فردوسی بیش از آنکه بیانگر شدت تمایل صرافان برای انطباقی که مدیر کل

مجوزها و مقررات بانک مرکزی از آن سخن گفته باشد نشانگر آنستکه همچنان بی رغبتی نسبت به این دستورالعمل در بین صرافی ها وجود دارد.




کلمات کلیدی :